WYDZIAŁ NAUK ŚCISŁYCH I PRZYRODNICZYCH

Uniwersytet w Siedlcach

plakat wns minW piątek 21 marca, na Wydziale Nauk Ścisłych Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach zorganizowany został Dzień Otwarty. Była to już trzecia edycja dnia wagarowicza poprowadzona od hasłem „Pierwszy Dzień Wiosny z Wydziałem Nauk Ścisłych”.

Dzień otwarty cieszył się sporym powodzeniem, a uczestniczyło w nim około 80 osób z: klasy I e i I b z LO w Międzyrzecu Podlaskim, klasy I a z Gimnazjum w Strzale, klasy III z Technikum Budowlanego i Sanitarnego w Siedlcach oraz klasa III z Technikum Informatycznego w ZSP w Żelechowie oraz pojedynczy uczniowie.

Wydarzenie rozpoczęło się na auli A3 i składało się w pierwszej kolejności z przywitania przybyłych gości przez studentów Weronikę Szostek (Matematyka) oraz Michała Soszyńskiego (Chemia) i zaproszenia do wysłuchania krótkiego, wprowadzającego w studenckie życie wykładu, który w pełni został poświęcony liczbie „Pi”, wygłosił go Pan dr Marek Siłuszyk z Instytutu Matematyki i Fizyki.

100 1741 100 1746
100 1747 100 1748
100 1751 100 1755

Podczas prezentacji została przedstawiona animacja przybliżająca historię odkrycia, fenomen oraz metody wyznaczania liczby „pi”, której inną nazwą jest również stała Archimedesa na cześć jej oficjalnego odkrywcy. Późnej ochrzczona „Ludolfiną”, od nazwiska Ludolpha van Ceulena, który podał przybliżenie liczby „pi” do 35-ciu miejsc po przecinku jako najdłuższe rozwinięcie w tamtejszych czasach. Po zakończeniu filmu uczniowie szkół ponadgimnazjalnych mieli okazję przekonać się osobiście o prawdziwości istnienia „Ludolfiny”, wyznaczając stosunek obwodu do długości średnicy przedmiotów o losowych wymiarach.

100 1768 100 1771
100 1775 100 1778
100 1786 100 1801
100 1792 100 1795
 100 1798  

Następnie studenci: Sebastian Palenciuk (Informatyka), Michał Błaszczak (Matematyka i Fizyka) oraz Michał Soszyński (Chemia) opowiedzieli o kierunkach, na których studiują oraz zachęcali do podjęcia nauki na Wydziale Nauk Ścisłych UPH w Siedlcach.


100 1804 100 1807
100 1808  

Na zakończenie opiekunowie grup na pamiątkę udziału w spotkaniu otrzymali pamiątkowe „Certyfikaty Wagarowicza” sygnowane przez Panią Dziekan.

100 1812 100 1813
100 1815 100 1816


Po wykładzie młodzież ruszyła czteroetapową ścieżką, prowadzona przez studentów WNŚ, odwiedzając sale laboratoryjne wszystkich kierunków naszego wydziału, tj.: Chemia, Fizyka, Informatyka oraz Matematyka.

Spotkanie w pracowniach Instytutu Informatyki prowadzili: dr Piotr Świtalski, dr Grzegorz Terlikowski oraz studenci informatyki Rafał Sawczuk i Paweł Walecki. W ramach prezentacji kierunku Informatyka uczniowie sterowali robotem mobilnym Pioneer 3-DX. Uczniowie również mieli możliwość obejrzenia filmu przedstawiającego realizację zadania zadanego robotowi. Polecenie dotyczyło znalezienia przez niego kartonu znajdującego się na drugim końcu pomieszczenia, poruszając się jedynie za pomocą sensorów umieszczonych w czołowej części urządzenia. Trasa przez którą robot miał przejechać była utrudniona przez losowo rozmieszczone obiekty.

100 1831 100 1839
100 1840 100 1841

Ponadto zapoznali się z aktualnym projektami realizowanym między innymi przez studentów w Instytucie Informatyki UPH dotyczącymi platformy elektronicznych rynków usług i możliwości wirtualnego spaceru po Siedlcach w trójwymiarowym środowisku symulacyjnym. W ramach warsztatów można było zapoznać się z narzędziami do modelowania trójwymiarowych obiektów. Spotkanie było też okazją do zaprezentowania działalności studenckiego koła naukowego Genbit, organizatora konferencji Inżynieria Gier Komputerowych, której XI edycja odbędzie się w dniach 11-13 kwietnia 2013 r.

100 1825 100 1828
100 1830  

Analogicznie jak w roku ubiegłym, w Instytucie Chemii nie brakowało takich atrakcji jak mrożone tulipany, uwalnianie dżina z butelki, srebrne probówki, a przede wszystkim dużo białego dymu, moc kolorów a nawet kolorowe ognie – w tak różnorodny sposób studenci chemii prezentowali swój kierunek przed swoimi nieco młodszymi kolegami – kandydatami na studia. Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych mogli zobaczyć warunki studiowania, poznać laboratoria Instytutu Chemii a przede wszystkim spotkać się ze studentami, posłuchać bezcennych rad oraz zaczerpnąć informacji o studiach. Studenci z wielką pasją prezentowali specjalnie dla nich przygotowane pokazy atrakcyjnych doświadczeń chemicznych. W laboratorium ICh można było zobaczyć i dowiedzieć się, jak otrzymać zielony płomień, ciekłą lampę, jak uwolnić dżina z butelki, jak posrebrzyć powierzchnię szkła a nawet poznać działanie ciekłego azotu. Prezentowano również modele różnorodnych cząstek chemicznych.

100 1853 100 1856
100 1880 100 1881
100 1882  

W pokazach uczestniczyło 13 studentów ze wszystkich lat studiów. Cieszy przede wszystkim fakt, że taka forma spotkała się z pozytywnym odbiorem ze strony uczniów ale również sprawiała ogromną przyjemność zaangażowanym w całą akcję studentom. Nad zapleczem oraz bezpieczeństwem wszystkich uczestników czuwali pracownicy ICh – mgr Marek Grzegorczyk, mgr Paweł Piszcz, dr Karol Wnorowski oraz dr Waldemar Wysocki a całość koordynowała v-ce dyrektor instytutu – dr Danuta Kroczewska.

Zajęcia w pracowniach Fizyki prowadził: dr Marek Siłuszyk oraz studenci matematyki, którzy pokazali Fizykę w „życiu codziennym”. Młodzież została oprowadzona po laboratoriach fizycznych, tj. optyka, elektryczność, ciepło, mechanika oraz miernictwo, gdzie mogła „dotknąć” sprzęt laboratoryjny i zobaczyć jak wykonuje się eksperymenty, poprzez które mogli zobaczyć jak ciekawa jest nauka o przyrodzie. Uczniowie chętnie samodzielnie przeprowadzali proste eksperymenty podczas, których analizowano różne rodzaje ruchów, badano temperaturę, dźwięk czy też oświetlenie. Ponadto aktywnie brali udział w eksperymentach wspomaganych komputerowo.

100 1889 100 1892
100 1903 100 1905

Pokazy w pracowni matematyki poprowadziła dr Dorota Kozak-Superson. Uczniowie zapoznali się z wybranymi możliwościami komputerowego programu obliczeń symbolicznych – Mathematica. Wykonywali samodzielnie proste obliczenia, poznali wybrane funkcje oraz możliwości graficzne programu. Ponadto uczestniczyli w warsztatach ze Statystyki, podczas których mogli wykorzystać pakiet Statistica 6.0 i wypróbować jego możliwości na wybranych zagadnieniach ekonomicznych. Uczniowie rozwiązywali postawione problemy dotyczące zagadnień ekonomicznych a uzyskane rozwiązania przedstawiali zarówno graficzne jak również analityczne.

100 1866 100 1871
100 1886 100 1887

W przygotowaniu Pierwszego Dnia Wiosny z Wydziałem Nauk Ścisłych oraz w prowadzeniu pokazów uczestniczyli studenci ze wszystkich lat i kierunków studiów. Cieszy przede wszystkim fakt, że taka forma spotkała się z pozytywnym odbiorem ze strony uczniów ale również sprawiała ogromną przyjemność zaangażowanym w całą akcję studentom.

Tekst: J. Dańko, Foto: P. Uziak



Składam serdeczne podziękowania wszystkim studentom i pracownikom WNŚ oraz członkom komisji WNŚ ds. Promocji za pomoc w przygotowaniu i w realizacji „Pierwszego Dzienia Wiosny z Wydziałem Nauk Ścisłych”.
dr Mirosław Szaban
Prodziekan WNŚ
ds. Promocji i Rozwoju


Szczególne podziękowania kieruję do pracowników:
prof. dr hab. inż. Janusz Chruściel,
mgr Beaty Ciok,
mgr Marka Grzegorczyka,
dr Doroty Kozak-Superson,
dr Danuty Kroczewskiej,
mgr Pawła Piszcz,
mgr Elżbiety Pokrywczyńskiej,
dr Marka Siłuszyka,
dr Piotra Świtalskiego,
dr Grzegorza Terlikowskiego,
dr Karola Wnorowskiego
dr Waldemara Wysockiego,

oraz studentów:
Michała Błaszczaka,
Aleksandry Borkowskej,
Mateusza Borkowskiego,
inż. Konrada Brzóski,
inż. Joanny Dańko,
Sylwestera Domańskiego,
Justyny Hutnik,
Justyny Iwańczuk,
Patryka Kobus,
Wioletty Krasnodębskiej,
Eweliny Łukaszewicz,
inż. Sebastiana Palenciuka,
Konrada Radomyskiego,
Rafała Sawczuka,
Michała Soszyńskiego,
Anny Strąk,
Weroniki Szostek,
Pawła Waleckiego,
Karoliny Wierzbickiej,
Pawła Wyżywniaka,
Moniki Zając,
Marcina Zalewskiego.