WYDZIAŁ NAUK ŚCISŁYCH I PRZYRODNICZYCH

Uniwersytet w Siedlcach

logo eNgageProjekt Praktyka najlepsza taktyka! został zrealizowany zgodnie z wnioskiem konkursowym eNgage (Projekt SKILLS) złożonym przez dr Marka Siłuszyka (http://www.fnp.org.pl/laureaci-engage-ii-edycja/) oraz podpisaną umową (106/UD/SKILLS/2014) z Fundacją na rzecz Nauki Polskiej (FNP) http://www.fnp.org.pl/.
Wszystkie cele oraz zaplanowane zadania zostały wykonane.


Głównym celem projektu było pokazanie wspólnych powiązań między różnymi dyscyplinami (matematyka, fizyka, informatyka), szerokie spojrzenie na zagadnienie jakim jest praktyczna nauka z różnych stron oraz rozwijanie kreatywności młodzieży.
Łącznie zostało przeprowadzonych po 6 spotkań 2 godzinnych w każdej z 4 grup. Ponadto, w ramach projektu został przeprowadzony 2-godzinny wykład na którym był prelegentem prof.zw. dr hab. Michael Ałania. Uczniowie mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach warsztatowych i laboratoryjnych oraz w wykładzie, co w sumie daje 50 godzin zajęć.
Ponieważ projekt skupiał się na naukach ścisłych tj. matematyka, fizyka i Informatyka, uczestnikami byli przede wszystkim uczniowie specjalistycznych/profilowanych klas w ww. zakresie. Podczas zajęć z młodzieżą zostały poruszone nie tylko zaplanowane z góry tematy lecz wszelkie dodatkowe informacje, to co było w „otoczeniu” problemu. Przed zajęciami na stronie internetowej projektu www.mif.uph.edu.pl zostały umieszczone instrukcje, dzięki którym uczniowie mieli możliwość wcześniejszego przygotowania się do warsztatów i laboratoriów.
Na młodego człowieka oddziałują dwa środowiska: świat naturalny/rzeczywisty (rodzina, szkoła, koledzy/koleżanki) oraz, w dobie społeczeństwa informacyjnego, świat wirtualny (Internet). Zadaniem projektu było "pozytywne bombardowanie" uczniów/uczennic wiedzą i umiejętnościami na w/w polach.
Aby to osiągnąć zaplanowane zostało zastosowanie specjalistycznych, poniżej opisanych metod.
Pierwsza z nich, to klasyczna, nauka umiejętności na bazie modelu mistrz-uczeń, gdzie prowadzący występuje w roli mistrza, który pokazuje uczniowi/uczennicy, właściwe metody pracy. Kluczową rolę odgrywa tu forma prowadzenia zajęć. Jak wskazuje piramida zapamiętywania, najbardziej efektywnymi formami są: nauka przez praktykę, natychmiastowe użycie zdobytej wiedzy oraz nauka innych. W projekcie zostało potwierdzone to stanowisko. Ta metoda sprawdziła się !
Aspekt praktyczny, jakim jest kontakt bezpośredni tj. wykonywanie przygotowanych doświadczeń samodzielnie (2 osobowe zespoły), jest olbrzymią wartością projektu. Program nauczania szkół ponadgimnazjalnych nie daje możliwości częstego przeprowadzania doświadczeń podczas lekcji. Jedynie w specjalistycznych laboratoriach, którymi dysponują uczelnie wyższe, podczas zajęć laboratoryjnych istnieje możliwości "dotknięcia" problemu w sposób praktyczny i namacalny. Tego typu zajęcia praktyczne, pomyślane zostały jako blok/cykl 6 spójnych doświadczeń. Zajęcia warsztatowe wykształciły w uczniach/uczennicach tak ważne umiejętności jak: praca zespołowa, wielostronna analiza zagadnienia, czy umiejętność posługiwania się najnowszymi technologiami. Tym samym, projekt pozwolił beneficjentom uzupełnić zdobytą w szkole wiedzę teoretyczną o umiejętności praktyczne. Tak ważna korelacja pomiędzy teorią a praktyką została sprawdzona i potwierdzona przez zadania.
Z kolei metody innowacyjne, w szczególności nowoczesne technologie umożliwiają aktywizację ucznia. Świat wirtualny, który coraz bardziej obecny jest w naszym życiu, był trzecim głównym źródłem wykorzystanym w ramach projektu. Dlatego też powstała Platforma Internetowa(PI), która była zarówno narzędziem aktywizacji, jak również i popularyzacji idei samego projektu.

Innowacyjność i niepowtarzalność zrealizowanego projektu to:
1. Praktyka - metody bezpośrednie, wykonywanie doświadczeń samodzielnie przez uczniów/uczennice w małych, 2-osobowych zespołach z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu, Coach Lab II+ w specjalistycznych laboratoriach uczelni.
2. Interdyscyplinarność - połączenie wiedzy i umiejętności w zakresie kilku nauk ścisłych np. w oparciu o zjawiska fizyczne, które rodzi określone pytania.
3. Gra edukacyjna MIF, interdyscyplinarna gra edukacyjne dostępna on-line na PI projektu; scenariusz gry uwzględnia zarówno wiedzę jak i umiejętności z matematyki, fizyki oraz informatyki.
4. Spotkanie z wybitnym naukowcem - ekspertem, zasiadającym w międzynarodowych gremiach naukowych i prowadzącym aktywnie badania naukowe w polu  interdyscyplinarnym.

Zdobyte doświadczenie oraz nabyty sprzęt będzie wykorzystywany do prowadzenia zajęć popularyzatorskich, np. festiwali nauki czy przy okazji innych wydarzeń promujących naukę

Lp. Temat zajęć Fizyka Matematyka Informatyka
1. Od Algebry Boole’a do Facebooke’a Technika Cyfrowa logika matematyczna system binarny
2. Doświadczenia wirtualne - Modellus 2.5PL Kinematyka rachunek wektorowy algorytmy - działania na wektorach
3. Analiza matematyczna ruchu jednostajnego i przyspieszonego Mechanika funkcje liniowe, kwadratowe analiza informatyczna
4. Fale akustyczne - doświadczenia wspomagane komputerowo Fale funkcje trygonometryczne aproksymacja funkcjami
5. Ciepło topnienia lodu - doświadczenia wspomagane komputerowo Ciepło równania algebraiczne obliczenia-arkusz kalkulacyjny
6. Elektryczność - doświadczenia wspomagane komputerowo Elektryczność proporcjonalność prosta, odwrotna wykresy -arkusz kalkulacyjny
7. Spotkanie z ekspertem  - wybitnym naukowcem KOSMOS i PROMIENIE KOSMICZNE


Dzięki realizacji projektu Wydział Nauk Ścisłych został dozbrojony w 7 nowoczesnych zestawów do prowadzenia zajęć laboratoryjnych wspomaganych komputerowo. W skład zestawów wchodzi:
  • Systemy CoachLAB II+ tj., konsola, 4 czujniki oraz oprogramowanie
  • Notebooki, na których zostało zainstalowane niezbędne oprogramowanie umożliwiające pracę mobilną

Do realizacji projektu bardzo duży wpływ miało szkolenie Skills „Współpraca interdyscyplinarna”, także realizowanie przez FNP. Po ostatnich zajęciach wielu uczniów pytało o możliwość kontynuacji w przyszłym roku akademickim. Wiele osób było naprawdę bardzo zaangażowanych „żyli” tymi zajęciami , dopytywali się o szczegóły. To naprawdę buduje, że są młodzi zainteresowani ludzie :-). Szczegółowe informacje, instrukcje do zajęć na stronie internetowej projektu www.mif.uph.edu.pl.

Wsparciem technicznym prowadzącego zajęcia byli nasi niezastąpieni laboranci z ZFiAN tj. Pani Katarzyna Adamczyk oraz Pan Mirosław Maś, którym bardzo dziękujemy za pomoc i zaangażowanie w pracy.

Projekt Praktyka najlepsza taktyka! został zrealizowany.

Pisali o Projekcie:
http://lowegrow.aplus.pl/index2.php?from=20
http://lowegrow.aplus.pl/index2.php?from=10



1.10.2015, dr MAREK SIŁUSZYK
data i podpis Laureata